انواع آزمایش و تست تشخیص کرونا ویروس

انواع آزمایش و تست تشخیص کرونا ویروس

بیماری کرونا ویروس (COVID-19) یک بیماری عفونی است که توسط ویروس کرونا ایجاد شده است. بیشتر افراد آلوده به ویروس Corona بیماری تنفسی خفیف تا متوسط ​​را تجربه کرده و بدون نیاز به درمان خاص بهبود می یابند. تست تشخیص کرونا آزمایشی است که به شما کمک می کند تا متوجه شوید که آیا آلوده هستید یا خیر.


تست تشخیص کرونا  چیست؟

افراد مسن و کسانی که به بیماری های زمینه ای مانند قلبی عروقی ، دیابت ، بیماری مزمن تنفسی و سرطان مبتلا هستند بیشتر در معرض بیماری حاد قرار دارند. همه ما ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شویم اما متوجه آن نشویم. چون تمام افراد که مبتلا می شوند دارای علامت نیستند.

امروزه بیش‌تر آزمایشگاه‌ها تست کرونا را انجام می‌دهند. در کشور ما، مراکز ۱۶ساعته خدمات جامع سلامت با همکاری وزرات بهداشت کشور راه‌اندازی شدند که افراد دارای علائم این بیماری می‌توانند برای انجام تست کرونا به آنها مراجعه کنند.


چه کسانی نیاز به آزمایش کرونا دارند؟

  • افرادی که علائم COVID-19 دارند.
  • افرادی که از نزدیک با کسی که COVID-19 آنها را تأیید کرده است تماس داشته اند.
  • کارکنان بیمارستان ها و مراقبت های بهداشتی
  • سایر کارمندان خدمات دولتی و اجتماعی
  • افرادی که از طرف پزشک از آنها خواسته شده آزمایش بدهند.

در ادامه این مقاله از سایت ورناپ با ما همراه باشید تا انواع تست تشخیص کرونا را برای شما شرح دهیم.


انواع آزمایش کرونا کووید-19

که دو نوع تست برای تشخیص این بیماری در دسترس است:

  • آزمایشات یا تست عفونی: که به شما می گوید که آیا ویروس فعال در بدنتان دارید یا خیر.
  • آزمایش های آنتی بادی: که نشان می­دهد در گذشته مورد عفونت قرار گرفته ­اید یا خیر.

تست تشخیص عفونی پی سی آر (PCR)

آزمایش کرونا شامل قرار دادن یک سواب طولانی 6 اینچی (مانند نوک Q بلند) در حفره بین بینی و دهان (سواب نازوفارنکس) به مدت 15 ثانیه و چندین بار چرخش آن است. سپس سواب در حفره دیگر بینی تکرار می شود تا اطمینان حاصل شود که مواد کافی جمع شده است. سپس سواب را درون ظرف قرار داده و برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستند.

خواندن این مقاله هم مفید است  ساخت بهترین دندان مصنوعی در ایران و نحوه مراقبت از آن

که دریافت نتیجه ین آزمایش بین چند روز تا چند هفته متغییر است و معمولا میزان دقت و صحت این تست بالاست و معمولا نیاز به تکرار ندارد.

آزمایش pcr کرونا


تست تشخیص کرونا با خون یا تست آنتی بادی

آزمایش های آنتی بادی با جستجوی آنتی بادی ، خون شما را بررسی می کند ، که ممکن است به شما بگوید که آیا قبلاً به ویروس عامل COVID-19 مبتلا بوده اید. آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که به مقابله با عفونت کمک می کنند و می توانند از ابتلا دوباره به آن بیماری (ایمنی) محافظت کنند.

آزمایش آنتی بادی کرونا

این آزمایش به صورت گرفتن خون از شخص یا سوزن زدن انگشت انجام می شود. دریافت نتیجه این آزمایش بین  1 الی 3 روز متغییر است و گاهی  لازم است برای رسیدن به نتیجه­ دقیق این تست دوبار انجام شود.


غربالگری و مراقبت کرونا (COVID-19)

کلیه هموطنان می توانند از دو مسیر سامانه تلفنی ۴۰۳۰ و سامانه اینترنتی salamat.gov.ir  در غربالگری فراگیر سازمان وزرات بهداشت کشور شرکت نمایند و وضعیت سلامتی خود را ثبت نمایند تا خدمت گزاران مربوطه پیگیری های لازم را در اسرع وقت انجام دهند.


تست آنلاین و یا در منزل کرونا ویروس

روش های دیگری مثل تست آنلاین کرونا و یا تست تشخیص کرونا در منزل که از سمت سایت های مختلف در حال ارائه می باشد از سمت وزارت بهداشت مورد تایید نبوده و بهترین راه برای پیشگیری از کرونا خود مراقبتی و عمل به توصیه سازمان جهانی بهداشت (WHO) می باشد.

و در صورت ظهور علایم شدید بیماری مثل تب، سرفه و تنگی نفس به پزشک مراجعه کرده تا پزشک مورد نظر با توجه شرایط شما بهترین تصمیم را برایتان اتخاذ نماید.


نتیجه گیری

درمورد نتیجه ­ی آزمایش کرونا و نوع آزمایشی که انجام دادید حتما با پزشک خود صحبت کنید. صرف نظر از مثبت یا منفی بودن تست، نتیجه مهر تاییدی بر ناقل بودن یا نبودن شما نیست. تا زمانی که از سلامت خود اطمینان پیدا نکردید اقدامات لازم برای محافظت از خود و دیگران را انجام دهید. با آرزوی سلامتی و شفای عاجل برای همه بیماران کرونایی کشورمان.