بهترین فرش بازار کدام است؟

بهترین فرش بازار کدام است؟

چطور فرش مناسب برای فضای خود انتخاب کنیم؟

اگر یک فضای نشیمن مدرن با رنگ های غالبا خنثی دارید، در این حالت آزاد هستید هر رنگی که دوست دارید را انتخاب کنید یعنی هر رنگی که انتخاب کنید برای فضای شما بهترین فرش است. با این حساب هم از رنگ های گرم و هم از رنگ های ملایم و سرد میتوانید استفاده کنید. یا حتی میتوانید یک مدل پر نقش ایرانی و یا ساده انتخاب کنید. اگر یک خانه کاملا ایرانی با کاغذ دیواری های پرنقش دارید سعی کنید از فرش هایی با طرح های کم استفاده کنید تا فضای خانه شلوغ به نظر نرسد. اگر مبلمان ها و سایر وسایل رنگ گرمی دارند سعی کنید فرش را یک رنگ خنثی انتخاب کنید مانند خاکستری، کرم و غیره تا رنگ های گرمی که در خانه انتخاب کردید خودشان را بیشتر نشان دهند.

شانه و تراکم چیست؟

هر چه شانه و تراکم فرش بیشتر شود تعداد گره ها در آن بیشتر است که اصطلاحا میگویند ریز بافت می شود. تراکم تعداد گره هایی است که به طول فرش میخورد. شانه تعداد گره هایی است که به عرض میخورد. در مدل های های 1500 شانه در هر یک سانت 15 گره و در 700 شانه در هر سانت هفت گره وجود دارد. هر چه شانه و تراکم بالاتر برود قالی نازک تر و ضخامت آن کمتر میشود.

فرش تراکم بالا بخریم یا نه؟

خرید فرش

تراکم فرش وقتی بالا می رود ریز نقش تر میشود و زیباتر به نظر میرسد و البته لطیف تر اما یک اتفاقی می افتد، وقتی ریز نقش تر می شود در واقع نخ های استفاده شده نازک تر و لطیف تر شده پس فرش شما ضخامت کمتری پیدا میکند. وقتی زیبایی در یک فرش زیاد باشد ضخامت آن از نظر شانه و تراکم کم می شود. اگر ایرانی هستید حتما شده که روی فرش دراز بکشید و یا بخواهید بنشینید. در مدل های تراکم بالا مخصوصا 1500 شانه و ابریشمی ممکن است کمی سفتی فرش شما را اذیت کند. پس نتیجه میگیریم که فرش هایی که تراکم بالاتری دارند ضخامت کمتری نیز دارند.

بیشتر بخوانید:

خواندن این مقاله هم مفید است  بهترین تاتو کار در تهران با جدید ترین متد 1402 از نظر مردم

 

آیا فرشی که ضخامت آن کمتر باشد کیفیت کمتری دارد؟

برخی فکر میکنند اگر نازکتر باشد کیفیت پایینتری دارد، در صورتی که اینطور نیست. چون شانه و تراکم آن قالی بالا است نخ فرش ریزتر و باریک تر شده، چرا که در مدل های تراکم بالا از نخ های ضخیم نمیتوان استفاده کرد و اصلا قابل بافت نیست.

عمر و دوام فرش های تراکم بالا بیشتر است یا نه؟

خیلی ها فکر میکنند که هر چه تراکم بالاتر باشد مثلا 1200 یا 1500 شانه را اگر خریداری کنند عمر و دوام بیشتری دارد و بهترین فرش بازار را خریده اند در صورتی که اینطور نیست. عمر و دوام به نخی که در آن استفاده شده است بستگی دارد. در اکثر مدل های ماشینی از نخ اکرولیک استفاده میکنند که بهترین جنس نخ مصنوعی است و فرقی نمیکند که 700 شانه را خریداری کرده اید یا 1500 شانه چون جنس نخ هر دو مدل یکی است . پس عمر و دوام تفاوتی از نظر تراکم ندارد بلکه به جنس نخی که در آن استفاده شده بستگی دارد.

سوالات متدوال خرید بهترین فرش ایرانی

برای کمتر شدن این مشکل بدون آسیب زدن به قالی مخصوصا در فرش های نو آن را با جارو های سنتی و قدیمی جارو کنید تا پرز آن به مرور کمتر شود. اگر میخواهید این کار موثرتر شود جارو را کمی خیس کنید سپس جارو بزنید.
فرش های اکریلیک نسبت به پلی استر و سایر مدل های ماشینی دارای طول عمر و دوام بالاتری می باشد.قالی های پلی استر به مرور زمان کج میشود و بر اثر پا خوردگی فرو میروند. در کل اکرولیک یک الیاف بسیار مرغوب است.

تفاوت فرش ماشینی و دستبافت

1: دوام قالی های دستبافت نسبت به ماشینی بیشتر است چرا که از الیاف طبیعی استفاده شده است.

2: تعداد رنگ به کار رفته در آن با کیفیت آن رابطه مستقیم دارد. هرچه تعداد رنگ در فرش بیشتر باشد از کیفیت بالاتری برخوردار است.

3: فرش های ماشینی پرز کمتری دارند و به مرور زمان نرمی و لطافت خود را از دست میدهند، همچنین شفافیت اولیه را دیگر ندارند.

4: مهمترین تفاوت بین مدل ماشینی و دستبافت جنس نخ و الیافی است که در آن استفاده میشود. در فرش های دستبافت از الیاف طبیعی مانند ابریشم، پشم و غیره استفاده میکنند. اما ماشینی از الیاف مصنوعی مانند اکرولیک و پلی استر استفاده می شود.

5: همانطور که میدانید بهترین فرش دستبافت از نظر قیمت بسیار بالاتر از فرش ماشینی است.

همچنین بخوانید: شماره قالیشویی های اصفهان ، شماره قالیشویی های تهران و شماره قالیشویی های مشهد