ساخت بهترین دندان مصنوعی در ایران و نحوه مراقبت از آن

ساخت بهترین دندان مصنوعی در ایران و نحوه مراقبت از آن

از دست دادن دندان‌ها در سالمندی نه تنها موجب می‌شود چهره پیرتر و افتاده‌تر جلوه کند، بلکه فرد سالمند نمی‌تواند به‌خوبی غذا را بجود. دندان مصنوعی در این مواقع می‌تواند مشکل را حل کند و فرد سالمند مانند گذشته غذاهای مورد علاقه خود را بخورد و از زندگی لذت ببرد.

نداشتن دندان سلامتی فرد را به‌خطر خوهد انداخت، چون نجویدن غذا ممکن است مشکلات گوارشی و سایر بیماری‌ها را به‌دنبال داشته باشد.

بهترین دندان مصنوعی در ایران بهترین دندان مصنوعی در ایران بهترین دندان مصنوعی در ایران

کلینیک دندانسازی نمونه

بهترین دندانسازی در اصفهان، دنداسازی نمونه می باشد که با بیش از ۳۵ سال سابقه در مجموعه‌ ای منسجم، دانش محور و سلامت مدار، مجهز به پیشرفته‌ ترین تکنولوژی ‌های روز دنیا با الگویی نوین در ارائه خدمات ساخت پروتز مصنوعی دندان مصنوعی، ساخت نیم فک، ساخت لثه نرم و کروم کبالت و… و مفتخریم اولین مرکز مجهز به خوابگاه اختصاصی برای میزبانی و رفاه مراجعه کنندگان از سراسر کشور و کشورهای همسایه فراهم نموده ایم.

دندان مصنوعی چیست؟

دندان مصنوعی در واقع پروتزی است متحرک که جایگزین دندان‌های طبیعی می‌شود و جنس آن از رزین اکریلیک یا فلزات مختلف است. این دندان‌ها متحرک هستند و هنگام شستشو یا خوابیدن می‌توان آن‌ها را از دهان خارج کرد.

این مدل دندان با قالب‌گیری به اندازه دهان فرد ساخته خواهد شد و روی لثه و بافت‌ها قرار می‌گیرد. افرادی که دندان‌های طبیعی خود را از دست داده‌اند با استفاده از این دندان‌ها می‌توانند بهتر صحبت کنند و غذای مورد علاقه‌شان را بخورند. البته پروتز اصلا نمی‌تواند جای دندان طبیعی را بگیرد، اما به‌هر حال افراد زیادی در سنین پیری تصمیم می‌گیرند از آن استفاده کنند.

انواع دندان مصنوعی را بشناسید

دندان‌های مصنوعی انواع مختلفی دارد که قبل از اقدام بهتر است با آن‌ها آشنایی داشته باشید:

دندان مصنوعی کامل

 
دندانسازی در اصفهان

بهترین دندانسازی در ایران | دندانسازی نمونه

زمانی که تمام دندان‌های فرد از بین رفته باشد، می‌توان از دندان مصنوعی کامل استفاده کرد، در واقع این نوع دندان به‌جای دندان‌های یک فک، اعم از فک بالا یا پایین طراحی می‌شود.

البته امروزه بهترین دندان مصنوعی در ایران ساخته می‌شود و دندان مصنوعی فوری نام دارد که فورا بعد از کشیدن دندان‌ها در دهان گذاشته می‌شود. به‌این شکل که دندانپزشک در جلسه اول اندازه‌گیری و قالب‌گیری را انجام می‌دهد و نیازی نیست منتظر بمانید تا لثه‌ها التیام یابد. هر چند لثه‌ها پس از حدود 6 ماه بعد از کشیدن دندان‌ها جمع و منقبض می‌شوند، اما این نوع دندان نیز مزیت‌های خود را دارد.

دندان مصنوعی تکه‌ای یا پروتز پارسیل

گاهی ممکن است فرد چند دندان خود را از دست داده باشد که در این حالت نیازی به ست کامل دندان ندارد. در این موارد بیمار می‌تواند از دندان تکه‌ای یا پروتز پارسیل استفاده کند. در واقع دندان مصنوعی تکه‌ای متحرک است و دندان‌های جایگزین روی یک پایه پلاستیکی قرار می‌گیرند که این پایه دقیقا هم‌رنگ لثه‌ها و صورتی رنگ است.

این نوع دندان با گیره‌های فلزی یا اتصالاتی دقیق به دندان‌های طبیعی متصل خواهد شد، البته اتصالات از گیره فلزی بهتر هستند و در دهان فرد مشخص نمی‌شوند و زیباتر نیز به‌نظر می‌رسند.

پروتز پارسیل با اتصالات دقیق قیمت بالاتری از گیره‌های فلزی دارد.

بهترین دندان مصنوعی در ایران بهترین دندان مصنوعی در ایران بهترین دندان مصنوعی در ایران
 
بهترین دندان مصنوعی در ایران بهترین دندان مصنوعی در ایران بهترین دندان مصنوعی در ایران

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت overture

دندان‌های مصنوعی overture دندان‌های متحرکی هستند که روی تعداد کمی از دندان‌های طبیعی که در دهان فرد باقی مانده‌اند قرار می‌گیرد.

دو اتصال در فک پایین کاشته می‌شود که دندان مصنوعی overture روی آن‌ها ثابت خواهد شد، به‌این ترتیب دندان راحت‌تر، پایدارتر و محکم‌تر می‌شود. این دندان برای فک پایین توصیه می‌شود، چون دندان فک پایین به‌خاطر محدود بودن پایه زیری و فشار زبان به پروتز، چسبندگی کمتری خواهد داشت.

بهترین دندان مصنوعی در ایران بهترین دندان مصنوعی در ایران بهترین دندان مصنوعی در ایران
 

روش‌های دیگر به‌جای دندان مصنوعی

روش‌های دیگری نیز برای جایگزین کردن دندان وجود دارد که اتفاقا محبوبیت زیادی دارند، بریج و ایمپلنت دو نوع دیگر جایگزینی دندان هستند که هزینه بالاتری خواهند داشت. این روش برای افرادی که تعداد دندان‌های از دست رفته زیادی دارند، مناسب نیست، چون مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

نحوه ساخت دندان مصنوعی

ساخت دندان مصنوعی پروسه طولانی مدتی است و حدود یک زماه زمان لازم دارد که طی جلسات متعدد کار انجام می‌شود. دندانپزشک پس از انجام مراحل زیر دستور ساخت دندان را به دندانساز می‌دهد:

  • قالب‌گیری از فک و دهان بیمار، اندازه‌گیری فک‌ها، ارتباط و فاصله بین آن‌ها
  • ساخت مدل، الگوی پلاستیکی یا مومی به‌شکل دندان مصنوعی مورد نظر
  • ساخت دندان مصنوعی
  • تنظیم پروتز

لازم به ذکر است که الگوی پلاستیکی یا مومی چند بار تست می‌شود تا مطمئن شوید به‌خوبی درست شده است. در نهایت پروتز و دندان مصنوعی نهایی برایتان ساخته می‌شود.

قالب‌گیری دندان‌ها با مواد مخصوص انجام می‌شود و دندانپزشک پس از اندازه‌گیری‌های مورد نیاز، فضای بین فک‌ها (ارتباط بایت)، ارتباط آن‌ها با یکدیگر و همچنین رنگ دندان را مشخص خواهد کرد.

خواندن این مقاله هم مفید است  گفتگو با آقای آرش دانا، مدیر فروشگاه صندلی دانا

سپس قالب، بایت و سایه رنگ به دندانسازی فرستاده می‌شود و در لابراتوار ساخته خواهد شد. دندانساز مدل فک را آماده می‌کند و دندان‌ها را روی پایه مومی می‌گذارد، موم را شکل می‌دهد تا مانند فرم مورد نظر دندان شود. گاهی نمونه موم برای تست به مطب فرستاده می‌شود و اگر لازم باشد دندانپزشک تغییراتی روی آن انجام می‌دهد.

پس از آن دندانساز، ساخت دندان را به روش ریخته‌گری با مدل‌های مومی انجام می‌دهد و کار را به اتمام خواهد رساند. موم اضافی را برمی‌دارد و فضایی که باقی می‌ماند را با پلاستیک صورتی هم‌رنگ لثه که خمیری شکل است پر می‌کند، سپس دندان مورد نظر پرداخت و آماده می‌شود.

طرز استفاده از دندان مصنوعی و عادت کردن به آن

معمولا افرادی که از پروتز استفاده می‌کنند ممکن است چند هفته اول از این‌که دندان‌ها اذیتشان می‌کند شکایت داشته باشند، اما پس از مدتی به آن‌ها عادت می‌کنند. توصیه‌های زیر را در مورد دندان مصنوعی انجام دهید تا راحت‌تر با پروتز جدید کنار بیایید:

  • پس از گذاشتن دندان‌ها بهتر است غذاهای نرم و لقمه‌های کوچک بخورید تا لثه‌ها کمتر اذیت شوند.
  • بهتر است غذا را با هر دو طرف بجوید تا فشار یکسانی روی دندان‌ها وارد کنید.
  • پس از عادت کردن به پروتز می‌توانید غذاهای معمول و همیشگی را نیز به برنامه اضافه کنید.
  • زمانی که گوشت استخوان‌دار یا غذای داغ و سرد می‌خورید بیشتر مراقب باشید.
  • خوراکی‌های چسبنده یا سفت مانند آدامس نخورید.
  • از خلال دندان برای دندان‌های مصنوعی استفاده نکنید.
  • ابتدا دندان‌هایتان را تمام وقت در دهان بگذارید و حتی مواقعی که خواب هستید آن‌ها را از دهان خارج نکنید.
  • پس از گذشت مدت زمانی می‌توانید شب‌ها آن‌ها را از دهان خارج کنید. البته همیشه نیازی نیست دندان‌ها را در بیاورید، فقط گاهی این کار را انجام دهید تا لثه‌هایتان کمی استراحت کنند.
  • پروتز را پس از خارج کردن از دهان مرطوب نگه دارید. می‌توانید آن را در یک ظرف آب، کیسه پلی اتیلن که حاوی پشم یا پنبه مرطوب است یا در محلول شوینده مخصوص دندان مصنوعی بگذارید. با این کار پروتز خشک نمی‌شود و تغییر شکل نخواهد داد.
  • اگر دندان ساخته شده به نقطه‌ای فشار وارد کند آن قسمت در اثر فشار وارده زخم خواهد شد، در این موارد می‌توانید با دندانپزشک مشورت کنید تا تغییراتی در پروتز انجام دهد.

نحوه مراقبت و شستشوی دندان مصنوعی

نحوه شستشو و مراقبت از دندان مصنوعی

مراقبت از دندان‌ها و شستشوی آن بسیار اهمیت دارد، چون پلاک و ذرات غذا روی آن می‌چسبد.

  • موقع شستن پروتز مراقب باشید از دستتان نیفتد و نشکند، بهتر است یک حوله زیر دستتان قرار دهید یا روشویی را پر از آب کنید تا اگر پروتز از دستتان افتاد نشکند.
  • دندان مصنوعی را به‌شکل روزانه مسواک بزنید و از مسواک‌های مخصوص برای این کار استفاده کنید. با شستن هر روزه امکان ایجاد لک روی دندان‌ها کمتر می‌شود.
  • از مسواک سفت استفاده نکنید تا آسیبی به دندان‌ها وارد نشود.
  • دندان‌هایی که زیر گیره‌های فلزی قرار دارند را با دقت تمیز کنید، چون ممکن است پلاک‌های گیر کرده زیر آن‌ها پوسیدگی دندان را بیشتر کنند.
  • پروتز را با خمیردندان یا آب و صابون مسواک بزنید و در آب قرار دهید تا ذرات غذا از لای دندان‌ها خارج شوند. از پاک‌کننده‌های خانگی برای تمیز کردن پروتز استفاده نکنید، چون ممکن است خراشی روی سطح آن ایجاد کنند.
  • سعی کنید حداقل دو بار در روز دندان‌های مصنوعی را بشویید و مسواک بزنید.
  • قبل از گذاشتن دندان‌های خود در دهان، لثه‌ها، سقف دهان و زبان خود را با مسواکی نرم مسواک بزنید. به‌این ترتیب از ایجاد پلاک جلوگیری می‌کنید و گردش خون در دهان را تحریک خواهید کرد.

در هر حال باید بدانید که استفاده از دندان مصنوعی نباید باعث شود قصوری در بهداشت دهان و دندان رخ دهد. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان‌های مصنوعی بوی بد دهان، پوسیدگی دندان‌های طبیعی، برفک دهان و عفونت لثه را در پی خواهد داشت.

آیا حرف زدن با دندان مصنوعی دشوار است؟

در وهله اول شاید حرف زدن با پروتز برایتان سخت به‌نظر برسد، اما با کمی تمرین می‌توانید به حرف زدن مسلط شوید. اگر پس از مدتی مشکل تلفظ کردن و ادای کلمات حل نشد با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

بهتر است بعضی از کلمات را با صدای بلند تمرین کنید و اگر صدایی مانند تلک تلک کردن موقع حرف زدن به گوشتان خورد، حتما با دندانپزشک در میان بگذارید.

اگر موقع خندیدن، حرف زدن یا سرفه کردن دندان از سر جایش لغزید، با ملایمت آن را گاز بگیرید و به سر جای خود برگردانید.

قیمت دندان مصنوعی

قیمت دندان به موارد زیادی بستگی دارد: از جمله نوع مواد به‌کاررفته در ساخت دندان، وضعیت دهان، روش و تکنیکی که دندانپزشک به‌کار گرفته است.

همچنین میزان مهارت دندانپزشک و کلینیکی که در آن خدمات ارائه می‌شود ممکن است در قیمت دندان مصنوعی تاثیرگذار باشد.

بهترین دندان مصنوعی در ایران بهترین دندان مصنوعی در ایران بهترین دندان مصنوعی در ایران

سخن نهایی

با گذاشتن پروتز متحرک به‌جای دندان‌های طبیعی از دست رفته، سلامت و زیبایی خود را تضمین می‌کنید. داشتن لبخندی زیبا و دندان‌های مرتب همیشه و در همه سنین آرزوی هر فردی است که با استفاده از خدمات دندانپزشکی می‌توانید از آن بهره‌مند شوید.

متخصصان با ساخت بهترین دندان‌ مصنوعی در ایران از مرغوب‌ترین مواد موجود می‌توانند به شما کمک کنند تا از زندگی لذت ببرید. با استفاده از پروتز جای خالی دندان‌ها پر می‌شود و چین‌و‌چروک اطراف لب‌ها و دهان کمتر خواهد شد.