ماساژ درمانی و فواید و عوارض احتمالی آن

ماساژ درمانی و فواید و عوارض احتمالی آن

ماساژ درمانی در فرهنگ های مختلف جهان سابقه طولانی دارد. امروزه، مردم از انواع مختلف ماساژ برای اهداف مختلف مرتبط با سلامتی استفاده می کنند. امروزه ماساژ در سالن های زیبایی، باشگاه های ورزشی، بیمارستان ها، کلینیک ها و … ارائه می شود. اگر هرگز ماساژ را امتحان نکرده اید، در این مقاله ورناپ در مورد فواید و عوارض ماساژ درمانی و آنچه در چند جلسه درمانی نصیبتان می شود بحث می شود.

انواع روش های ماساژ درمانی

ماساژ یک اصطلاح عمومی برای فشار دادن، مالش پوست، عضلات، تاندون ها و رباط ها است. ممکن است از نوع فشار آرام تا عمیق انواع مختلفی دارد، از جمله این انواع معمول:

1: ماساژ سوئدی(Swedish massage)

این یک نوع ماساژ ملایم است که از ضربه های طولانی، ورز دادن، حرکات دایره ای عمیق، لرزش و ضربه زدن برای آرامش و انرژی شما استفاده می کند.

2: روش بافت عمیق

از ضربه­ یا حرکت لمسی عمیق یا آهسته استفاده می­ کند تا به لایه­ های عمیق­ تر ماهیچه یا نیام برسد. برای درمان دردها و امراض شدید و نواحی منقبض شده استفاده می­ شود و فواید زیادی برای خشکی گردن و کمر درد، گرفتگی ماهیچه ران و شانه­ های شکسته دارد.

3: تکنیک نقاط ماشه ای

نقطه ماشه‌ای، نقطه‌ای است محرک که در یک ناحیه تنگ بافت ماهیچه‌ای قرار دارد و می‌تواند باعث ایجاد درد در قسمت‌های دیگر بدن شود. این ماساژ بر روی نقاط ماشه ای تمرکز دارد.

4: ماساژ ورزشی

این شبیه ماساژ سوئدی است، اما به افرادی که در فعالیت های ورزشی هستند کمک می کند تا از آسیب ها جلوگیری یا درمان کنند.

تاثیرات ماساژ سوئدی چیست

فواید ماساژ

ماساژ یک تکنیک درمانی است که با استفاده از فشار و حرکات مختلف بر روی بافت‌های نرم بدن، بهبودی در سلامتی و رفع برخی مشکلات جسمانی و روانی را به ارمغان می‌آورد. در زیر به برخی از فواید ماساژ اشاره می‌کنیم:

  1. کاهش درد: ماساژ با ایجاد فشار و حرکات مختلف بر روی بافت‌های نرم بدن، می‌تواند در کاهش درد‌های عضلانی، مفصلی، ستون فقرات و حتی سردرد و میگرن موثر باشد.
  2. بهبود خواب و کاهش استرس: ماساژ با کاهش تنش عضلانی و روانی، می‌تواند بهبودخواب و کاهش استرس را به ارمغان بیاورد. با تحریک نقاطی در بدن که با خواب و استرس در ارتباط هستند، ماساژ کمک می‌کند تا بدن به حالتی آرام و راحت برود.
  3. بهبود عملکرد ایمنی: ماساژ با افزایش جریان خون و لنف در بدن، می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کند. همچنین، با بهبود عملکرد ایمنی، بدن می‌تواند بهتر از بیماری‌ها و عفونت‌ها دفاع کند.
  4. بهبود عملکرد عضلات: ماساژ با ارتقای جریان خون و تغذیه عضلات، می‌تواند به بهبود عملکرد عضلات کمک کند. این بهبود عملکرد عضلات می‌تواند باعث افزایش عملکرد بدن در ورزش، کاهش دردهای عضلانی، و بهبود روند ترمیم پس از آسیب شدن عضلات شود.
  5. بهبود خونرسانی: ماساژ با افزایش جریان خون در بدن، می‌تواند به بهبود خونرسانی و اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن کمک کند. این بهبود خونرسانی می‌تواند به بهبود عملکرد قلب و عروق، کاهش دردهای قلبی، و بهبود عملکرد مغز کمک کند.
  6. بهبود روحی و روانی: ماساژ با کاهش استرس و اضطراب، می‌تواند به بهبودروحی و روانی کمک کند. با تحریک نقاطی در بدن که با آرامش و خوشبختی در ارتباط هستند، ماساژ می‌تواند بهبود حالت روحی و روانی را ایجاد کند و به کاهش افسردگی و اضطراب کمک کند.
  7. بهبود انعطاف پذیری و حرکت: ماساژ با افزایش انعطاف پذیری عضلات و بافت‌های نرم بدن، می‌تواند به بهبود حرکت و افزایش قابلیت انجام فعالیت‌های روزمره کمک کند. همچنین، با بهبود حرکت، می‌تواند به جلوگیری از آسیب و کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های مربوط به عدم حرکت و انعطاف پذیری مربوطه کمک کند.
خواندن این مقاله هم مفید است  امنیت در هیچهایک و اعتماد به ماشین های بین راهی

در کل، ماساژ یک روش درمانی طبیعی است که می‌تواند به بهبود سلامتی جسمانی و روانی کمک کند. با افزایش جریان خون، کاهش درد و تنش، بهبود عملکرد عضلات و استرس، و بهبود روحی و روانی، ماساژ می‌تواند به بهبود کلی سلامتی کمک کند. اگر به دنبال روشی طبیعی برای بهبود سلامتی خود هستید، ماساژ می‌تواند یک گزینه بسیار خوب باشد

  • اضطراب
  • اختلالات گوارشی
  • فیبرومیالژیا (Fibromyalgia)
  • سردرد
  • بی خوابی مربوط به استرس
  • سندرم درد میوفاشیال
  • کشیدگی یا آسیب بافت نرم
  • آسیب های ورزشی
  • درد مفصل گیجگاهی فکی

عوارض ماساژ درمانی

نکات مثبت و منفی ماساژ را با درمانگر خود در میان بگذارید، به خصوص اگر باردار هستید یا بیماری های خاص دارید. برخی از اشکال ماساژ می تواند روز بعد کمی احساس درد کند. اما ماساژ به طور معمول نباید دردناک یا ناراحت کننده باشد. اگر هر قسمت از ماساژ شما احساس بدی دارید، فوراً صحبت کنید. بیشتر مشکلات جدی ناشی از فشار زیاد هنگام ماساژ است. بیشتر افراد می توانند از ماساژ بهره مند شوند. با این حال، از خطرات نادر ماساژ درمانی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اختلالات خونریزی یا استفاده از داروهای رقیق کننده خون
  • سوختگی یا التیام زخم ها
  • ترومبوز سیاهرگی عمقی
  • شکستگی
  • پوکی استخوان شدید
  • ترومبوسیتوپنی شدید

سالن ماساژ درمانی اصفهان

این مرکز با دو شعبه فعال در اصفهان ارائه دهنده انواع ماساژ برقی و دستی برای کاهش سایز و لاغری، ریلکسی درمانی و فرم دهی بدن تحت نظر کارشناس متخصص با 10 سال سابقه کار در زمینه ماساز درمانی می باشد.

پیام آخر:

هرگونه افکار درباره فواید و عوارض ماساژ درمانی و اینکه فقط یک روش برای تفریح و سرگرمی است را کنار بگذارید. برعکس ، ماساژ می تواند ابزاری قدرتمند برای کمک به شما در کنترل سلامت و سلامتی خود باشد، چه شما یک بیماری خاص دارید یا فقط به دنبال یک مسکن برای استرس هستید. حتی می توانید با جستجو یاد بگیرید که چگونه در خانه ماساژ انجام دهید.

بیشتر بخوانید: بهترین مرکز ماساژ در اصفهان، مراکز خدمات ماساژ درمانی ، بهترین روش های از بین بردن موهای زائد بدن، بهترین مرکز ماساژ در کرج، بهترین مرکز ماساژ در مشهد، بهترین مرکز ماساژ در تهران