نحوه شستشوی فرش در قالیشویی ها

نحوه شستشوی فرش در قالیشویی ها

چرا شست و شوی فرش الزامی است؟

با نزدیک شدن به عید و خانه تکانی یکی از دغدغه های همیشگی بانوان خانه دار شستن فرش و موکت است. برای شست شوی فرش الزامی است نکات و اصولی رعایت گردد تا از آسیب رسیدن به فرش یا موکت ارزشمند شما  جلوگیری شود.

همچنین امروزه با بیشتر شدن زندگی آپارتمان نشینی شستشوی فرش در منزل مانند سابق مقدرو و راحت نیست و با بالا رفتن قیمت فرش های نفیس، گل ابریشم و دستبافت باید در این زمینه دقت و توجه بیشتری انجام بگیرد تا عواقب بدی بعد از شستن فرش صورت نگیرد.

خدمات قالیشویی

بهترین راه برای جلوگیری از بروز این مشکلات استفاده از خدمات قالیشویی است. از مهمترین دلایلی که باعث داغ شدن بازار کار قالیشویی ها شده و شما را برای استفاده از خدمات آنان ترغیب می کند علاوه بر این که موجب می شود کار را به دست افراد متخصص و کاردان بسپارید ، این است که تا حد زیادی باعث صرفه جویی در زمان و مصرف آب می شود زیرا قالیشویان موظف هستند که شستن فرش را با استاندارها و اصولی که از طرف صنف و اتحادیه به انان ابلاغ می شود انجام داده و در به بهترین نحو این کار را انجام دهند.

همچنین لازم است بدانید امروز یک کارخانه قالیشویی خوب و حرفه ای علاوه بر شستشوی صحیح فرش خدمات مرتبط دیگری هم مانند رفوگری، رنگ برداری، ریشه زنی، شیرازه دوزی، مبل شویی، رفع سوختگی و ترمیم فرش را نیز انجام می دهند که بسیار می تواند در کنار شستن قالی کمک کننده و کاربردی باشد.

همچنین بخوانید: قالیشویی های خوب در تهران

بهترین زمان برای شستشوی فرش در قالیشویی

زمان مناسب شستن فرش ها یکی از عواملی است که می تواند تا حد زیادی روی کیفیت شست و شوی قالی ها تاثیرگذار باشد. معمولا بیشترین زمان استقبال و تماس با قالیشویان نزدیک عید نوروز و ایام دید و بازدید است اما باید این نکته را در نظر گرفت که این در این بازه زمانی با زیاد شدن میزان تقاضا و بالا رفتن حجم کاری قالیشویان ممکن است عملیات شستن، خشک کردن و همچنین تحویل به موقع فرش با کیفیت خوبی انجام نگیرد.

بنابراین خیلی از مردم ترجیح می دهند که یک الی دو ماه مانده به عید این کار را انجام دهند تا حداکثر بازدهی و کیفیت را در شستشو از قالیشویی ها تحو.یل بگیرند.

یکی از عوامل موثر دیگر فصل مناسب شستشوی فرش است که این زمان اغلب نیمه اول سال و ماه های گرم است. زیرا در پاییز و زمستان ممکن است به خاطر بارندگی مرحله خشک شدن طولانی تر شود و فرش دچار پوسیدگی گردد. البته امروز به دلیل مکانیزه شدن قالیشویی ها و استفاده از دستگاه های مدرن زمان شستشوی فرش در قالیشویی آنچنان اهمیتی ندارد و فصل انجام این کار مطابق نیاز سلیقه ای و دلخواه می باشد.

خواندن این مقاله هم مفید است  نحوه شستشوی فرش دستبافت در خانه

همچنین بخوانید: قالیشویی های خوب در مشهد | بهترین قالیشویی در قزوین

نحوه شستشوی فرش در قالیشویی ها

امروز با مکانیزه شدن قالیشویی ها و استفاده از انواع دستگاه ها و ماشین آلات مدرن از روش های گوناگونی برای شستن فرش در قالیشویی استفاده می شود که هرکدام معایب و مزایا خود را دارند و بر اساس نوع فرش ، نحوه شستشو، خشک کردن و همچنین انتخاب بهترین مواد شوینده برای فرش ماشینی یا دستبافت متفاوت است و اگر این امر توسط افراد مجرب انجام نگیرد عمر فرش در دفعات زیاد کاهش پیدا می کند.

به طور کل قالیشویی ها با توجه به امکانات و مکانیزه بودنشان از سه روش زیر استفاده می کنند:

  1. روش سنتی برای شست و شوی فرش
  2. روش اتوماتیک برای شست و شوی فرش
  3. روش نیمه اتوماتیک برای شست و شوی فرش

روش سنتی برای شستن فرش

یکی از اولین و قدیمی ترین روش های شستن فرش ها در قالیشویی همان روش سنتی  است که از قدیم در خانه و حیاط برای شست و شوی قالی استفاده می شد که شامل همان مراحل غبار روبی، ریختن مواد شوینده و شستن فرش است با این تفاوت که برای خشک کرده قالی آن را در دستگاه های خشک کن می اندازند تا با خشک کردن سریع بتوانند آن را در موعد مقرر تحویل مشتری بدهند. که امروز هم به عقیده بسیاری از قالیشویی های کهن این روش اجدادی بهترین طریقه شستشوی فرش می باشد.

روش نیمه اتوماتیک برای شستن فرش

روش نیمه اتومانیک همانطور که از نام آن پیداست نیمی توسط نیروی انسانی و مابقی به وسیله تجهیزات و ابزارآلات در قالیشویی انجام می پذیرد. به این صورت که شخصی به عنوان اپراتور با وسایلی مثل فرچه، شلاق زن و یا تجهیزات شستشوی فرش در قالیشویی ها اقدام به شستشوی آن می کند. و خشک کردن هم مانند همان روش سنتی توسط دستگاه خشک کن مخصوص انجام می شود.

روش تمام اتوماتیک برای شستن فرش

و اما این روش همانطور که از نامش پیداشت به صورت اتوماتیک است و کلیه مراحل شستن فرش از صفر تا صد به وسیله دستگاه های مکانیزه که روز به روز در حال مدرن تر شدن و تولید بیشتر هستند انجام می گیرد. نیرو انسانی در این روش هیچ دخالتی نداشته و تنها دخالت انها برای جابجایی فرش ها و نظارت بر شستشو خواهد بود.

همچنین بخوانید: قالیشویی های خوب در اصفهان

مراحل شستشوی فرش در قالیشویی

اولین کار تماس و ثبت سفارش شستشو در قالیشویی و انتقال فرش ها به کارخانه است. برای شروع فرش قبل از شستشو بررسی می شود و در صورت نیاز به ترمیم یا اصلاح به بخش مربوطه منتقل می گردد. گام بعدی غبارگیری از فرش است که این عملیات در قالیشویی های امروزه با تجهیزات به‌روز و توسط کارشناسان فنی انجام می‌شود تا هرگز به بافت فرش آسیب وارد نشود. مرحله بعد تثبیت رنگ فرش است که امری ضروری است و موجب می شود فرش هرگز در فرایند شستشو رنگ قاطی نکند.

اکنون با لکه برداری دقیق فرش بهترین شوینده ها انتخاب می شوند تا بدون آسیب به بافت فرش٬ لکه ها کامل از بین بروند. حال نوبت شستن قالی است که با توجه به جنس، تراکم و نوع فرش بهترین روش شستشو انتخاب و به کمک تجهیزات مدرن شستشو کامل فرش با شوینده های مخصوص انجام می شود. پس از شستشو آبکشی فرش طبق اصول اسلامی صورت گرفته و بعد به مرحله آبگیری می رسد.

آخرین قسمت از مراحل قالیشویی ، خشک کردن فرش است که گرم‌خانه مخصوص انجام می پذیرد. و در نهایت فرش ها بسته بندی شده و به صورت کاور و لول شده ارسال و در زمان مقرر به مشتری تحویل داده می شود.