علت زرد شدن فرش ها بعد از شستشو چیست؟

علت زرد شدن فرش ها بعد از شستشو چیست؟

فرش یکی از اصلی‌ترین لوازم هر منزل است که زیبایی و اصالت را برای هر فضایی به ارمغان می‌آورد. زمانی که یک قالی آسیب ببیند، زیبایی آن نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. یکی از آسیب‌های رایج آن، زرد شدن فرش است.

در این مطلب به دلایل زردی این وسیله کاربردی می‌پردازیم و در ادامه راهکارهایی را برای رفع زرد شدن فرش بعد از شستشو ارائه می‌دهیم. پس تا انتها همراه ورناپ بمانید.

علت زرد شدن فرش بعد از شستشو

زردن شدن فرش دلایل مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، شستن آن است. علت آن هم حساسیت الیاف‌ها و تار پود آن‌ها است که در تماس با مواد شیمیایی از خود واکنش نشان می‌دهد. بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید، شناسایی مواد سازنده فرش‌تان است.

در قدم بعد باید ابزار و روش مناسبی را برای شستشوی فرش خود در نظر بگیرید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید تا نگرانی بابت آسیب دیدن فرش خود نداشته باشید، سپردن آن به یک قالیشویی معتبر است. در ادامه دلایل زرد شدن فرش پس از شستن را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

استفاده از شوینده نامناسب

هر فرش متناسب با نوع الیاف آن، شوینده‌ای مخصوص به ‌خود دارد. اگر شوینده مناسب را با توجه به آن انتخاب نکنید، به علت خاصیت اسیدی آن با فرش واکنش نشان خواهد داد و نتیجه آن زرد شدن آن است. استفاده از پودر ماشین لباسشویی به‌عنوان شوینده نیز همان واکنش را با فرش نشان خواهد داد و به بافت آن آسیب خواهد رساند.

غبارگیری نکردن فرش

یکی از کارهایی که برای جلوگیری از زرد شدن فرش بعد از شستشو می‌توانید انجام دهید، غبارگیری آن است. غبارگیری یکی از مراحل مهم در شستن این وسیله است که انجام دادن آن قبل از شروع پروسه شستشو اهمیت دارد.

اگر این کار را پیش از شستشو انجام ندهید، گرد و خاک موجود در فرش به گل تبدیل خواهد شد و این موضوع یکی دیگر از دلایل تیرگی و زرد شدن قالی خانه شما است.

خشک نکردن کامل فرش پس از شستشو

ماندن آب در فرش پس از شستشو همچنین یکی از دلایل زردی آن است. اگر می‌خواهید قالی شما با شستن آسیب نبیند، باید اطمینان پیدا کنید که کاملا خشک شده است. ممکن است زرد شدن ریشه فرش هنگام شستن را در همان لحظه به‌ دلیل خشک نشدن کامل آن متوجه نشوید. چون برای بروز این اتفاق باید مدتی سپری شود.

آبکشی مجدد فرش پس از پهن کردن

بعد از پهن کردن فرش خود آن را مجددا آبکشی نکنید، چون این کار علت زرد شدن ریشه‌های فرش است و زیبایی آن را خدشه‌دار می‌کند.

پیشنهادات: لیست بهترین قالیشویی در اصفهان ، بهترین قالیشویی در تهران و بهترین قالیشویی در مشهد، بهترین مبل شویی در اسلامشهر، بهترین مبل شویی در رشت

خواندن این مقاله هم مفید است  بهترین آموزشگاه حسابداری در رشت | آموزش حسابداری مالیاتی رشت

راه های جلوگیری از زرد شدن فرش

تا این‌جا متوجه شدیم انجام چه کارهایی زرد شدن فرش را به همراه خواهد داشت. اما یک سوال پیش می‌آید: راه‌های جلوگیری از زرد شدن ریشه های فرش چیست؟ در پاسخ باید گفت شستشوی مناسب کمک می‌کند تا فرش شما آسیب نبیند.

بنابراین اگر شما نیز به‌دنبال جلوگیری از این اتفاق هستید، موارد زیر را هنگام شستن قالی‌های خود در نظر بگیرید:

از شوینده های با خاصیت اسیدی پایین استفاده کنید

در قدم اول پس از تهیه شوینده‌ای که خاصیت اسیدی پایینی دارد، آن را با آب ولرم مخلوط کنید. استفاده از آب سرد یا داغ آسیب‌های جدی و بیشتری را در مقایسه با زردی فرش، به آن وارد خواهد کرد.

سپس از یک اسفنج یا ابر کمک بگیرید و اجازه دهید مخلوط شوینده و آب روی فرش بماند تا در هوای آزاد خشک شود.

از مخلوط نمک و سرکه سفید استفاده کنید

مخلوط نمک و سرکه یکی از کم ضررترین شوینده‌ها برای تمیز کردن قالی شما است. این مخلوط حتی می‌تواند زرد شدن فرش با چایی را نیز به‌خوبی پاک کند. تنها مشکل این روش وقت‌گیر بودن آن است.

باید نمک و سرکه را با رعایت تناسب با یکدیگر مخلوط کنید. برای دو قاشق چایخوری نمک و دو قاشق غذاخوری سرکه سفید، به یک پارچ و نیم آب نیاز خواهید داشت. سپس یک پارچه توری را به این مخلوط آغشته کنید و روی فرش خود بکشید. در نهایت نتیجه دلخواه را خواهید گرفت.

از مخلوط جوش شیرین و سرکه استفاده کنید

اگر می‌خواهید با کمک این مخلوط به شستن ریشه زرد فرش خود بپردازید، باید جوش شیرین و سرکه را متناسب با یکدیگر مخلوط کنید. با 2 قاشق غذاخوری سرکه، 2 قاشق مرباخوری جوش شیرین و یک پارچ و نیم آب، به ترکیب مناسب برای شستشوی فرش خود می‌رسید.

بعد از درست کردن مخلوط، یک پارچه توری را به آن آغشته کنید و روی قسمت‌های زرد فرش بکشید. این کار می‌تواند ظاهر قالی شما و همچنین ریشه آن را کاملا پاک کند.

از پارچه نم دار و مرطوب استفاده کنید

در بسیاری از مواقع زردی و اثر لکه به‌راحتی از فرش شما پاک می‌شود و نیازی به استفاده از شوینده و ترکیبات قوی ندارید. در این مواقع می‌توانید از یک پارچه تمیز استفاده کنید. آن را نم دار کنید و روی قسمت‌های زرد فرش بکشید تا آن را پاک کنید.

از شامپو فرش استفاده کنید

استفاده از شامپو فرش یکی دیگر از متداول‌ترین راه‌های برای رفع زرد شدن فرش کرم است. استفاده از آن در صورتی که تنها قسمت‌هایی از فرش به تمیز شدن نیاز دارد، نتیجه خوبی خواهد داشت.

شرکت‌های مختلف از دستورالعمل‌های متفاوتی پیروی می‌کنند. بنابراین در قدم اول توضیحات مربوط با شامپو فرش را از پشت آن مطالعه کنید. سپس طبق دستور راهنما، آن را با آب مخلوط کنید.

برای تمیز کردن فرش باید از کف شامپو استفاده کنید. بنابراین ترکیب شامپو فرش و آب را به‌خوبی هم بزنید تا کف کند. سپس از یک اسفنج کمک بگیرید تا مخلوط را روی فرش بکشید. بعد از خشک شدن فرش نتیجه لازم را خواهید گرفت.

از صابون رختشویی استفاده کنید

صابون رختشویی نیز یکی از شوینده‌های کم ضرر برای فرش است که به‌راحتی در دسترس افراد قرار دارد. اگر فرش شما پس از شستشو زرد شده است، می‌توانید آن را با کمی صابون تمیز کنید. در ابتدا قسمت زرد فرش را برای این کار خیس کنید. سپس از صابون استفاده کمک بگیرید و در نهایت به آبکشی آن بپردازید. با این روش مشکل زرد شدن فرش دستبافت را نیز می‌توانید رفع کنید.

در نهایت فراموش نکنید که فرش خود را با حوله خشک کنید. این روش برای بسیاری از قالی‌هایی که آسیب جدی ندیده‌اند، مفید است.