نحوه شستشوی فرش دستبافت در خانه

نحوه شستشوی فرش دستبافت در خانه

ما در این مقاله شستشوی فرش دستبافت در خانه را به شما آموزش میدهیم. برای حفظ کیفیت و اصالت فرش خود، کافی است تا انتها همراه ما باشید.

فرش ایرانی، در طی قرنهای گذشته از ارزشمندترین آثار هنری در سرتاسر جهان بوده است. نتیجه ماهها تلاش و خستگی دستان هنرمندان ایرانی، چیزی است که توانسته منازل بسیاری را در تمام دنیا آراسته کند.

تولید کنندگان انواع مختلفی از فرش را در ایران میبافند و به علاقه‌مندان عرضه میکنند. اما در میان تمام آنها، فرش دستبافت جایگاه بالاتر و اصیلتری دارد. قالی بافان رج به رج این فرشها را با زحمتی مثال نزدنی میبافند. به همین دلیل ارزش و قیمت آنها، بسیار بالاتر از انواع دیگر قالی است.

داشتن فرش ارزشمند دستبافت و زیبا در منزل، به آن شکوه و زیبایی دوچندان میبخشد. اما این زیبایی تنها تا زمانی باقی میماند که فرش مانند روز اول، تمیز و دیدنی باشد. قالی پاخور بالایی دارد. به همین دلیل هرچقدر هم که بهخوبی از آن نگهداری کنید، آلودگی را به خود جذب خواهد کرد.

راه برگرداندن زیبایی و اصالت فرش، شستشوی آن و برطرف کردن آلودگیهایش است. اما اگر این کار را بهدرستی انجام ندهید ممکن است رنگها و کیفیت آن را بهخطر بیندازید.

نکاتی برای نحوه روش شستن فرش دستبافت در منزل

قبل از شستشوی فرش دستبافت در خانه آن را غبارگیری کنید

بهترین نحوه شستن فرش دستبافت در منزل آن است که قبل از شستشو، آن را غبارگیری کنید. این کار کمک میکند تا آلودگیها را راحتتر از آن خارج کنید. اگر این کار را قبل از شستشو انجام ندهید، گرد و غبار موجود در عمق فرش، تبدیل به گل میشود. این موضوع دلیل پوسیدگی فرش به مرور زمان است.

میتوانید غبارگیری را به دو روش انجام دهید:

روش اول: غبارگیری معمولی

این قدیمیترین و متداولترین روشی است که افراد قبل از شستشوی فرش دستبافت در منزل، انجام میدهند. در غبارگیری به این نحوه، باید فرش را بتکانید و یا با یک تکه چوب، به پشت آن بکوبید تا گرد و غبار را از آن خارج کنید.

باید توجه داشته باشید که ضربه‌های شما باید آرام و با احتیاط باشند. ضربه محکم میتواند به آسیب دیدن فرشهای قدیمی و یا رفو شده سرعت ببخشد.

بعد از تکاندن فرش، نوبت جارو کردن آن با جاروی چوبی است. با این کار از گسستگی بافت قالی جلوگیری میکنید. البته از آنجایی که امروزه استفاده از جاروبرقی رواج پیدا کرده است، در عمق فرش آلودگی چندانی وجود ندارد.

روش دوم: غبارگیری مکانیکی

غبارگیری مکانیکی مخصوص شستشوی فرش دستبافت در منزل نیست. برای غبارگیری مکانیکی از قالی خود باید آن را به قالیشویی بسپارید.

همچنین بخوانید: شماره تلفن قالیشویی در تهران | شماره تلفن قالیشویی در مشهد | شماره تلفن قلیشویی در اصفهان

بعد از غبارگیری، فرش خود را لکه گیری کنید

بسیاری از اوقات، فرش خود را با لکه غذا، روغن، جوهر و یا چیزهای دیگر آلوده میکنید. در این مواقع شستن کل فرش با مواد شوینده، کمک چندانی به برطرف شدن این لکهها نمیکند. روش شستن فرش دستبافت در خانه این است که لکهها را قبل از شستشو، برطرف کنید.

بهترین زمان برای لکهگیری، وقت کثیف شدن فرش است. در این هنگام باید لکه را با قاشق یا کاردک از روی قالی جمع کنید. تمیز کردن آن با دستمال تنها به پخش شدن کثیفی در آن کمک میکند و اصلا راه مناسبی نیست.

میتوانید هر نوع از کثیفی را با توجه به ماهیت آن با یک نوع خاصی از لکهبر بهتر پاک کنید. بسیاری از اوقات لکهبر مناسب در دسترس ما نیست. در این زمان میتوانید لکهبری را با لوازمی مانند مایع ظرفشویی و سرکه سفید که در منزل دارید، انجام دهید.

خواندن این مقاله هم مفید است  لیست 10 تا از بهترین سالن زیبایی در تبریز + آدرس و پیج اینستا

مخلوط مایع ظرفشویی و آب، برای از بین بردن لکههای غذا و چربی مناسب است. نحوه شستن فرش دستبافت در منزل با این محلول به شکل زیر است:

  • محلول را با اسفنج روی محل کثیفی بکشید.
  • بعد آن را با یک دستمال نخی تمیز، خشک کنید.
  • از سرکه سفید هم میتوانید برای پاک کردن لکههای غیر روغنی استفاده کنید. نحوه شستن فرش دستبافت در خانه با سرکه سفید، به شکل زیر است:
  • مخلوط سرکه و آب را روی فرش اسپری کنید.
  • رطوبت فرش را با یک دستمال نخی، بگیرید.

روش شستن فرش دستبافت در خانه

بعد از آنکه مراحل غبارگیری و لکهگیری را بهخوبی پشت سر گذاشتید، زمان شستشوی فرش است. در ادامه نحوه شستشوی فرش دستبافت در منزل را که کمترین آسیبی را به فرش شما وارد نکند، برای شما آوردهایم.

از رنگ پس ندادن فرش مطمئن شوید

هیچ وقت تمام فرش خود را بهیکباره نشویید. نحوه شستشوی فرش دستبافت در خانه به این صورت است که در ابتدا باید قسمتی از فرش را بهصورت آزمایشی خیس کنید و بشویید. با این کار میتوانید مطمئن شوید که فرش شما رنگ خود را بر اثر شستشو با محلولهای شوینده از دست نخواهد داد.

شستشو با آب سرد

بعد از غبارگیری، زمان شستشو است. در این روش شستن فرش دستبافت در منزل، باید قالی را روی زمین سخت، سیمانی، موزائیکی و یا زمین شیبدار بیندازید. سپس کار خود را شروع کنید.

آب گرم میتواند به بافت و رنگ فرش آسیبهای جدی برساند. پس باید در تمام مراحل شستشو، ریزش آب بهصورت دوش بوده و دمای کمی داشته باشد.

استفاده از شوینده مناسب

استفاده از شوینده مناسب به دو دلیل اهمیت دارد. اول این که فرش شما را به حالت تمیزی و اصیل خود برمیگرداند، ثانیا از آسیب دیدن فرش شما جلوگیری میکند. در ادامه تعدادی از شویندههای مناسب را به شما معرفی میکنیم.

استفاده از محلول شوینده فرش و نرم کننده

طریقه شستن فرش دستبافت در خانه با محلول شوینده فرش و نرم کننده بسیار ساده است. برای این کار تنها باید مواد زیر را با یکدیگر ترکیب کنید:

  • ۲ قاشق غذاخوری مواد شوینده
  • ۱ قاشق غذاخوری نرم‌کننده پارچه
  • یک‌دوم قاشق شوینده اکسیژنی
  • ۴ لیتر آب داغ

استفاده از محلول شیشه پاک کن و آب

در طریقه شستن فرش دستبافت در خانه با کمک محلول شیشه پاک کن و آب، تنها کافی است مقادیر مساوی از هرکدام را با یکدیگر مخلوط کنید.

استفاده از محلول آمونیاک برای لکههای سخت

طریقه شستن فرش دستبافت در منزل، زمانی که لکههای سختی دارد، با کمک محلول آمونیاک، ساده است. قبل از آنکه این محلول را طبق دستور زیر تهیه کنید، باید بدانید از آن تنها باید برای لکههای سخت و جاهای تیره استفاده کنید. استفاده از دستکش را هم قبل از شروع کار فراموش نکنید.

• ۱ قاشق غذاخوری مایع شوینده
• یک‌چهارم پیمانه آمونیاک + یک‌چهارم پیمانه سرکه
• ۱۱ لیتر آب

استفاده از جوش شیرین

سادهترین طریقه شستن فرش دستبافت در منزل، استفاده از جوش شیرین است. برای این کار جوش شیرین را روی محل لکه و کثیفی بریزید و آن را بعد از 20 دقیقه جارو کنید.

استفاده از محلول هیدروژن پراکساید

یک نحوه شستن فرش دستبافت در خانه که عطر خوبی نیز به فرش بدهد، استفاده از محلول هیدروژن پراکساید و آب لیمو با مقادیر زیر است.

  • ۱۷۶ میلیلیتر هیدروژن پراکسید
  • ۳۵۰ میلیلیتر آب
  • ۳ تا ۵ قطره آب‌لیمو

خشک کردن فرش دستبافت در خانه

آخرین کاری که باید در نحوه شستشوی فرش دستبافت در خانه انجام دهید، خشک کردن قالی شسته شده است. متخصصان حوزه فرش دستبافت اعتقاد دارند که بهترین راه برای این کار، خشک کردن آن با هوا است.

نحوه شستشوی فرش دستبافت در منزل به شکلی است که زیر فرش را هم به اندازه روی آن خیس میکند. برای همین اگر آن را روی زمین خشک کنید، بعد از مدتی سفیدی و کپک را در پشت آن خواهید دید. برای جلوگیری از این مشکل، باید قالی را روی سطحی شیبدار خشک کنید.

خشک کردن در دستگاه خشک کن، بدترین تصمیم برای فرش دستبافت شما است. آب رفتگی، پیچ و تاب خوردن و از بین رفتن الیاف، از عوارض این کار است.