برای شستن فرش دستباف چه باید کرد؟

برای شستن فرش دستباف چه باید کرد؟

فرش دستبافت یکی از ارزشمندترین لوازم هر خانه‌ای به‌شمار می‌رود. کثیفی فرش از زیبایی دکوراسیون داخلی منزل شما کم می‌کند. اما اگر با طریقه شستشوی فرش دستبافت آشنا باشید می‌توانید حتی آلودگی‌های جزئی آن را به‌سادگی تمیز کنید.

بنابراین طبیعی است از جمله سوالات زیر  درباره شستشو فرش دست بافت در ذهن شما شکل گیرند:

  • برای شستن فرش دستباف چه باید کرد؟
  • روش صحیح شستن فرش دستبافت چیست؟
  • بهترین روش شستشوی فرش دستبافت چیست؟
  • روش شستن فرش دستباف در قالیشویی به چه صورت است؟

ما در پاسخ به این سوالات می‌خواهیم در ادامه این مقاله به بررسی چگونگی شستشوی فرش دستبافت بپردازیم. پس تا انتها همراه ورناپ باشید.

مراحل شستشوی فرش دستبافت

باید توجه داشته باشید که طریقه ی شستشوی فرش دستبافت اصول و قواعد خاصی دارد. با رعایت توضیحات و نکاتی که برایتان ذکر می‌کنیم، فرش شما کیفیت اولیه خود را پس از انجام این کارها حفظ خواهد کرد.

این نوع فرش ظرافت خاصی دارد. به‌همین علت اگر در شستن فرش دستباف از روش درستی استفاده نکنید خصوصیات ظاهری مثل رنگ فرش آسیب خواهد دید.

همچنین بخوانید: قالیشویی های خوب در تهران | قالیشویی های خوب در مشهد | قالیشویی های خوب در اصفهان

مرحله 1 در شستشوی فرش دست بافت: گرد و غبارگیری

گام اول برای شستن فرش دستبافت این است که گردوغبارهایی را که در بین الیاف فرش نفوذ کرده‌اند، به‌خوبی پاکسازی کنید.
بنابراین به‌عنوان اولین اصل شستشوی فرش دستبافت، نحوه صحیح انجام گرد و غبارگیری را نام می‌بریم. به دو روش این کار را می‌توانید انجام دهید:

روش اول: در این روش باید فرش را بتکانید و با چوب بر پشت آن بکوبید. البته این کار را در حدی محکم انجام ندهید که به تاروپودهای فرش آسیب برسد. پس از انجام این کار روی فرش را جاروبرقی بکشید.

روش دوم: در قالیشویی‌ها و کارخانه‌ها از این روش برای شستشوی فرش دستباف به‌طور مکانیکی استفاده می‌کنند. اگر قبل از شستن فرش دستبافت آن را به‌خوبی غبارگیری نکنید، این گردوغبار تبدیل به گل خواهد شد. سپس با نفوذ به عمق تاروپود فرشتان، به پوسیده شدن آن کمک خواهد کرد.

مرحله 2 در شستشوی فرش دست بافت: اطمینان از رنگ پس ندادن

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در زمان شستشو فرش دستباف به آن توجه کنید این است که از رنگ پس ندادن آن اطمینان پیدا کنید. این وسیله گران‌بها و زیبا در انواع و کیفیت‌های مختلفی در بازار موجود است، بنابراین باید از نحوه شستشوی انواع فرش دستبافت به‌خوبی آگاهی داشته باشید.

در بافت این نوع فرش از رنگ‌های متنوعی استفاده می‌کنند. معمولا رنگ‌های تیره مثل لاکی، سبز تیره، سرمه‌ای و مشکی در زمان شستشوی فرش دست بافت رنگ پس می‌دهند و ممکن است نظم نقشه فرش را به هم بزنند.

قبل از شستشوی فرش های دستبافت دستمالی سفید را با آب نیمه گرم خیس کنید. این دستمال را روی قسمت‌هایی از پرز فرش بکشید که در معرض دید نیستند. اگر روی دستمال رنگ مشاهده کردید، یعنی شستشوی فرش دستبافت خود را اشتباه انجام می‌دهید.

در شستشوی حرفه ای فرش دستبافت آن را از قبل خیس نمی‌کنند، زیرا این کار قسمت‌های روشن فرش را رنگی خواهد کرد.

خواندن این مقاله هم مفید است  لیست 10 تا از بهترین صافکاری pdr تهران 1403 | ایرانی + خارجی | آدرس + شماره

در توضیح نحوه ی شستشوی فرش دستباف در خانه، باید بگوییم از آب سرد استفاده کنید. چنین فرش‌هایی را پس از گردگیری باید روی زمین سختی که با سیمان یا موزاییک پوشش داده شده است، پهن کنید.

در واقع یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در روش شستن فرش دستبافت در خانه به آن توجه کنید این است که از آب گرم استفاده نکنید. آب گرم رنگ فرش را روی قسمت‌های روشن آن پخش خواهد کرد و به تثبیت آن نیز کمک می‌کند.

لازم به ذکر است که رنگ‌برداری و رفع چنین ایرادی کار دشوار و پرهزینه خواهد بود. شخصی که برای شستشوی تخصصی فرش دستبافت اقدام می‌کند باید بداند که کیفیت نوع ابریشمی این نوع محصولات پس از شستشو کاهش می‌یابد.

مرحله 3 در شستشوی فرش های دستبافت : استفاده از شوینده مناسب

مشابه با شستن فرش دستبافت در قالیشویی و مراکز معتبر باید از شوینده‌ای مناسب استفاده کنید. شوینده‌های گیاهی و خنثی بهترین گزینه برای شستشو فرش دستبافت هستند.

اگر قسمتی از فرشتان به‌علت جذب چربی آلوده شده است، برای پاکسازی آن قسمت می‌توانید از مایع ظرفشویی یا پودر صابون حل شده بهره ببرید. توصیه می‌کنیم برای شستشوی های فرش دستبافت به هیچ وجه از مواد شوینده قلیایی استفاده نکنید.

مرحله 4 در شستشوی فرش دستبافت: آبگیری

یکی دیگر از مواردی که باید در طرز شستشوی فرش دستبافت بدانید، آبگیری آن است. نکته مهمی که باید در این مرحله به آن توجه کنید این است که اگر فرشتان رنگ پس می‌دهد از لوله کردن آن خودداری کنید.

اگر می‌خواهید نحوه شستشوی فرش دستبافت را کامل یاد بگیرید، از نکات مهم مرحله آبگیری انجام آن به کمک پارو است. همچنین باید آب پرزهای فرش را با دستمال نخی یا حوله‌ای بگیرید.

پس از انجام کارهای لازم برای آبگیری فرش، باید اجازه دهید تا حداقل 1 ساعت به حالت پهن شده روی زمین باقی بماند. این کار به خروج آب باقیمانده و رطوبت زیاد فرش کمک خواهد کرد. پس از شستشو فرش دست بافت، آن را در حالت مرطوب پهن کنید تا رنگ‌های فرش به‌هم نریزد.

نکته مهمی که باید در روش شستشوی فرش دستبافت حتما به آن توجه کنید این است که روی فرش لوله شده آب نگیرید. همچنین از شستن جداگانه ریشه‌های آن در مرحله آخر خودداری کنید. آبگیری جداگانه ریشه‌های فرش روی زرد شدن آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

بهترین روش خشک کردن این است که پشت فرش نیمه مرطوب خود را در هوای آزاد و نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید.

مرحله 5 در شستن فرش دستباف : گرفتن خواب فرش

پس از خشک شدن فرش آخرین کار این است که خواب فرشتان را با استفاده از جاروی چوبی یا برس مخصوص مرتب کنید.

توصیه می‌کنیم بلافاصله پس از خشک شدن فرش روی آن جاروبرقی نکشید. زیرا جاروبرقی به‌طور رفت و برگشتی روی فرش کشیده می‌شود و با به‌هم ریختن خواب فرش، از زیبایی و جلوه آن کم خواهد کرد.

همچنین بخوانید: روش شستشوی فرش ماشینی در خانه

مرحله 6 در شستن فرش دستبافت : تمیز کردن آلودگی‌ها و لکه‌ها

اکنون که با طرز شستن فرش دستباف آشنا شدید بد نیست بدانید که آلودگی‌ها و لکه‌های کوچک فرشتان را می‌توانید به کمک شامپو فرش نیز تمیز کنید.

برای این کار کافی است تا مقداری از شامپو فرش و آب را در ظرفی با هم مخلوط کنید تا کف کند. ترکیب به‌دست آمده را با استفاده از یک اسفنج به ‌آرامی روی فرش بکشید و حدود نیم ساعت از راه رفتن روی فرش خودداری کنید. پس از گذشت این مدت باید خواب فرشتان را با استفاده از یک دستمال زبر مرتب کنید.

در پایان فراموش نکنید روش شستشوی فرش دستباف نسبت به شستن فرش‌های ماشینی متفاوت است و با رعایت نکات بیان شده در این مطلب می‌توانید جلوی خرابی زودهنگام فرشتان را بگیرید.