نحوه شستن فرش ماشینی در خانه

نحوه شستن فرش ماشینی در خانه

یکی از کارهای اساسی و معمولی که با نزدیک شدن به عید و خانه تکانی انجام می شود شستن فرش است چون قالی دایما در معرض آلودگی و کثیف شدن است و از طرفی مزین خانه های ایرانی است از این رو تمیز و درخشان بودن فرش تاثیر بسیار زیادی در مرتب بودن منزل دارد.

امروز با پیشرفت تکنولوژی راه های بسیاری برای شستن فرش وجود دارد که یکی از آنها سپردن فرش به قالیشویی است. اما در بضی مواقع شاید احساس کنید کثیفی های قالی زیاد نیست و نیاز به صرف هزینه قالیشویی ندارد. در صورتی که تمایل دارید فرش را در خانه بشویید در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با روش شستشوی فرش ماشینی در منزل آشنا شوید.

طریقه شستن فرش ماشینی در خانه

مرحله اول: گرفتن گرد و غبار فرش

قبل از شستن فرش می بایست ذرات خاك و گردوغبار جامانده در قالی خارج شوند تا در حین شستشو فرش ماشینی چرک آلود نشود. از قدیم برای غبارگیری فرش در خانه با چوب بر پشت قالی می کوبیدند که مناسب نبود چون به بافت قالی آسیب میرسید. یکی از روش های دیگر برای زدودن غبار قالی استفاده از جاروبرقی است  که روش متداول و مناسبی است.

مرحله دوم: سطح مناسب برای شستشوی فرش

مکان مناسب برای پهن کردن و شستن فرش بسیار مهم است زیرا سطح نامناسب مثل آسفالت می تواند در حین شست ­و­شو به تاروپود فرش آسیب برساند. اصولا سطح های سیمانی یا موزاییک که ترجیحا شیب دار نیز باشد می تواند بهترین گزینه برای شستن فرش ماشینی در منزل باشد. پس بعد از انتخاب مکان مناسب برای شستشو فرش را پهن کرده تا به مرحله بعد بروید.

مرحله سوم: بررسی همه قسمت های فرش قبل از شستشو

برای شستن فرش ماشینی در خانه حتما قبل از هر اقدامی تمامی قسمت های قالی شامل پشت، رو، شیرازه و ریشه ها را به دقت بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه آسیب، پارگی و سوختگی در تاروپود فرش بهتراست آن را قبل شستشو نزد رفوگر ببرید . زیرا آسیب های فرش حین شستشو ممکن است افزایش یافته و در این صورت بعد متحمل هزینه بیشتری برای تعمیر فرش شوید.

همچنین بخوانید: شماره تلفن قالیشویی در تهران

مرحله چهارم: دقت در درجه حرارت مناسب آب برای شستن فرش

آب مناسب برای شستشوی فرش ماشینی در خانه آب ولرم است چون فرش چه ماشینی باشد چه دستباف تار و پود بسیار لطیفی دارد و ممکن است در اثر شستشو با آب داغ یا خیلی سرد لطافت خود را از دست بدهد.

مرحله پنجم: انتخاب شوینده متناسب با جنس فرش

بهترین طریقه شستن فرش ماشینی در منزل انتخاب شوینده مناسب فرش است. هرگز برای شستن فرش ماشینی از شوینده‌های قلیایی استفاده نکنید. استفاده از پودر دستی هم به تنهایی مناسب نیست و بهتر است با شامپو فرش ترکیب شود. سعی کنید از شستن فرش ماشینی با وایتکس تا حد امکان پرهیز کنید چون موجب  پوسیدگی فرش و ریشه های آن میشود. خصوصا برای روش شستن فرش ماشینی سفید به جای استفاده از مواد شوینده شیمیایی از موادی مانند سرکه، نمک،  آبلیمو، شامپوی فرش و…  استفاده کنید. بهترین انتخاب برای شستن فرش ماشینی در منزل ترکیب  شامپو فرش با کمی پودردستی است، به این صورت که مواد را درون یک سطل همراه با آب ترکیب کنید تا کف کند و بعد آن را در تماس قسمت های فرش به صورت مساوی بپاشید.

خواندن این مقاله هم مفید است  لیست 5 تا از بهترین مرکز اکستنشن مو در تهران 1403 | شماره تماس + آدرس

مرحله ششم: شستن فرش

بعد از آغشته کردن فرش به شوینده مناسب به وسیله برس و یا پارچه ای که سطح نسبتا نرمی داشته باشد اقدام به تمیز کردن و شستن فرش کنید. دراین مرحله دقت کنید که برس زیاد زبر نباشد و همینطور در خلاف جهت راه فرش آن را نکشید زیرا رعایت نکردن این دو مورد باعث آسیب رساندن به تاروپود فرش می شود. حتما ریشه و شیرازه فرش را نیز به دقت تمیز کنید. بعد از تمام کردن کار به وسیله  یک سردوش آب متصل به شلنگ سعی کنید کف فرش را بگیرید و بعد بوسیله پارو آبی را که درعمق فرش نفوذ کرده خارج کنید

مرحله هفتم: پهن و خشک کردن فرش ماشینی

بعد از اتمام پاروکشی فرش را را آرام آرام لول کنید و هر دفعه در حین لول کردن پشت فرش را آب بگیرید. بعد از آن فرش را بلند کرده و بر رو یک سطح شیب دار قرارد دهید و اجازه دهید چند ساعت فرش به همین حالت بماند تا آب آب اضافی درون فرش مانده به صورت کامل خرج شود. پس از آبگیری فرش را در یک محیط باز در جلوی نور خورشید قرار دهید تا به طور کامل خشک شود و یا آن را به حالت آویزان از یک تکیه‌گاه آویزان کنید.

همچنین بخوانید: شماره تلفن قالیشویی در اصفهان

شستن فرش ماشینی با شامپو فرش بدون آبکشی:

زمانی که آلودگی و کثیفی های فرش زیاد نیست می توانید از این روش استفاده کنید به این صورت که ابتدا فرش را بوسیله جاروبرقی اساسی غبارروبی کرده و بعد از شامپو فرش را طبق دستوری که بر روی آن درج شده آماده کنید ، سپس با استفاده از استفنج یا پارچه نرم آغشته به شامپو فرش با حرکت‌های ملایم آن را در جهت خواب پرزها روی تمام فرش بکشید. حال اجازه دهید محلول 30 تا 40 دقیقه روی فرش باقی بماند و بعد از آن مجددا فرش را جاروبرقی کنید.

نکاتی مهم برای شستشوی درست فرش ماشینی در منزل:

·        هرگز از آب تنها برای شستشو فرش استفاده نکنید و همچنین از استفاده بیش از حد از آب بر روی فرش پرهیز کنید

·        از شامپو فرش بیش از حد استفاده نکنید

·        هنگام شستشوی فرش ماشینی حتما ریشه‌ها را در یک جهت با برس تمیز کنید.

·        فرش را درست پهن کنید . آن را اصولی خشک کنید زیرا اشتباه در این مرحله باعث لک شدن فرش و نتیجه ناخوشایند خواهد شد.

همچنین بخوانید: شماره تلفن قالیشویی در مشهد

جمع بندی برای شستن فرش ماشینی در خانه

در این مقاله به نحوه شستن فرش ماشینی در منزل و نکات مربوط به آن پرداختیم. با این حال بهتر است بدانید شستشو فرش در خانه کار چندان راحتی نیست و علاوه بر داشتن فضای کافی جهت شستشو و خشک کردن فرش، شما به زمان کافی برای این کار نیازمندید. پس اگر این عوامل برای شما مهم است میتوانید این کار را به قالیشویی های مجاز در سطح شهر بسپارید تا بدون دردسر عمل شستن و تمیز کردن فرش های شما را انجام دهند.