معرفی انواع کلاه ایمنی، کاربردها و ویژگی های آنها

معرفی انواع کلاه ایمنی، کاربردها و ویژگی های آنها

در فعالیت‌های مختلفی که در آنها احتمال آسیب و خطر وجود دارد، رعایت نکات ایمنی کاملاً ضروری است. یکی از اصلی‌ترین و در واقع مهم‌ترین قسمت‌های بدن هر فردی به طور حتم سر آن می‌باشد که نیاز است با رعایت موارد ایمنی، به جلوگیری از وقوع حوادث غیرقابل پیش‌بینی از جمله ضربه به سر، توجه داشت. به همین دلیل است که انواع کلاه ایمنی را تولید می‌کنند تا اجازه وقوع آسیب به مهم‌ترین قسمت بدن را ندهند. انواع کلاه ایمنی برای رعایت نکات ایمنی در فعالیت‌های مختلف قابل تهیه هستند که در اینجا به معرفی انواع آن می‌پردازیم:

کلاه ایمنی چیست؟

کلاه ایمنی یک کلاه به منظور استفاده در محیط کار است که برای محافظت از سر در مقابل برخورد اجسام سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلاه ایمنی می‌تواند از آسیب به سر و تا حدودی از آسیب به گردن جلوگیری کند. این نواحی تقریباً شامل تمام فعالیت جسم انسان هستند؛ چرا که مغز و بخش اتصال مغز به ستون فقرات به ترتیب در بخش سر و گردن قرار دارند که با استفاده از کلاه ایمنی می‌توان تا حدود زیادی از آسیب‌های احتمالی آنها جلوگیری نمود.

کلاه ایمنی از دو قسمت اصلی تشکیل می‌شود که شامل بخش بیرونی و داخلی می‌باشد. در بخش خارجی کلاه ایمنی از جنسی استفاده شده است که در برابر ضربات و فشارهای ناشی از حوادث کاملاً مقاوم باشد. جالب است بدانید که این کلاه‌ها حتی تا درجات خاصی از حرارت و مواد شیمیایی نیز مقاومت لازم را به همراه دارند. ترکیبات به کار رفته برای ساخت بدنه اصلی کلاه ایمنی شامل پلیمر، پلی اتیلن PE، ABS، فایبر گلاس یا آلومینیوم می‌باشد.

در بخش داخلی کلاه ایمنی از یونولیت استفاده می‌کنند و نحوه قرار گیری آن به شکلی است که هوای لازم را برای سر شما فراهم می‌سازد. البته لازم به ذکر است که در فضای داخلی کلاه ایمنی از روکشی ضدحساسیت هم استفاده می‌کنند تا وجود آن منجر به اذیت افراد نگردد.

برای آگاهی از قیمت کلاه ایمنی، در وب‌سایت هترمن می‌توانید انواع کلاه‌ ایمنی را مشاهده نمایید.

هر آنچه که باید درباره انواع کلاه ایمنی، کاربردها و قیمت‌های آنها بدانید

همانطور که می‌دانید، استفاده از کلاه ایمنی در برخی از محیط‌های کار، فرایندی الزامی است. اما هر کلاهی را نمی‌توان در هر محیطی استفاده کرد؛ چرا که هر محیط کاری کلاه ایمنی مختص خود را می‌طلبد. با ما همراه باشید تا شما را با انواع کلاه‌های ایمنی و کاربرد آنها آشنا کنیم.

·        کلاه ایمنی کلاس A  یا کلاس  G

کلاه ایمنی کلاس A یا کلاس G یک وسیله حفاظتی بسیار مهم برای محیط‌هایی با خطر ضربه به سر است. این مدل از انواع کلاه‌های ایمنی از مواد عایق الکتریکی مقاوم ساخته می‌شود تا اشخاص استفاده کننده را از خطرات ناشی از برق و جریان الکتریکی محافظت کند. البته کاربرد اصلی استفاده از کلاه‌های ایمنی نوع کلاس A یا کلاس G شامل معادن، کارخانه و ساخت و ساز ساختمانی می‌باشد. با استفاده از  این کلاه ایمنی، افراد می‌توانند تا حد مورد نیاز از خطرناک ناشی از برخورد وسیله سنگین به سر، به ویژه لوازم ساختمانی مثل آجر نیز جلوگیری کنند. این وسیله حافظ زندگی و سلامت افراد است. پس چه بهتر که برای جان خود ارزش قائل باشیم و در استفاده از آنها کوتاهی نکنیم.

اکثر قابلیت‌های کلاه‌ ایمنی در این مدل یافت می‌شوند. این کلاه ایمنی در برابر جریان برق 2200 ولت عایق بوده و اجازه عبور جریان را از خود نمی‌دهد. میزان مقاومت این کلاه‌ها در برابر ضربه بین 380 کیلوگرم تا 450 کیلوگرم برآورد می‌شود که یعنی مقاومت مناسبی را در مقابل اصابت‌های نسبتاً سنگین نیز تحمل می‌نماید، بدون اینکه آسیب ببیند و موجب آسیب اصلی به سر شما شود. در مجموع وزن سبک، کیفیت در متریال تولیدی، مقاومت بسیار بالا و ماندگاری طولانی مدت از ویژگی‌های این کلاس از کلاه ایمنی هستند.

·        کلاه ایمنی کلاس B یا کلاس E

کلاه ایمنی کلاس B یا کلاس E نیز یک نوع کلاه ایمنی مخصوص است که برای محافظت از سر و صورت در برابر خطرات الکتریکی طراحی شده است. این نوع کلاه‌های ایمنی از مواد عایق الکتریکی تولید می‌شوند و مانند کلاس A یا کلاس G برای افرادی که در معرض خطرات برقی قرار دارند، بسیار حیاتی هستند. اما نکته مهم در مورد نوع کلاس B یا کلاس E کاربرد اصلی و مهم آنها در جلوگیری از برق گرفتگی است. کاربرد اصلی این کلاس از کلاه ایمنی در مواردی است که احتمال تماس با مدارهای برقی و تجهیزات الکتریکی وجود دارد. معمولاً این کلاه ایمنی در صنایع برقی، تعمیرات الکتریکی و همچنین در ایستگاه‌های تولید و توزیع برق استفاده می‌شوند. این کلاه‌ها از خطرات شوک الکتریکی و حرارت ناشی از برق محافظت نموده و از وقوع حوادث جدی جلوگیری می‌کنند.

خواندن این مقاله هم مفید است  خدمات جوشکاری سیار در مشهد | جوشکار سیار فوری در محل مشهد

کلاه ایمنی کلاس B یا کلاس E با بهره‌مندی از بالاترین سطح محافظت در برابر خطرات برقی و شوک‌های الکتریکی در اثر تماس، از کاربرد بسیار زیادی برخوردار شده است که سبب ارزش بالای آن در یک سری مشاغل خاص می‌شود که ما به طور کلی به آنها اشاره داشتیم. این کلاه ایمنی قادر است تا مقدار جریان برق 20000 ولت را تحمل کند؛ پس به همین علت است که این کلاه در کارهای مرتبط با برق، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. مقاومت این کلاه در برابر ضربه، معادل 380 کیلوگرم تا 450 کیلوگرم می‌باشد که در این مسئله با نوع کلاس A یا کلاس G برابر است.

·        کلاه ایمنی کلاس C

کلاه ایمنی کلاس C در برابر دو مدل دیگری که به شما معرفی کردیم از پایداری کم‌تری برخوردار است و همچنین در برابر جریان برق عایق نیست. اصولاً در طراحی این کلاه شاهد استفاده از متریال‌هایی هستیم که از سر در برابر برخی از ضربات سبک، محافظت می‌کند. جنس اصلی این کلاه ایمنی از آلومینیوم است و به همین علت در تماس خود با برق به جای مقاومت در برابر آن به شکل رسانا عمل می‌کند.

این کلاه معمولی ایمنی از وزن کمی برخوردار است که یکی از ویژگی‌های مهم آن به شمار می‌رود؛ چرا که با وزن کم آن، فرد مصرف کننده در طول مدت استفاده، احساس راحتی بیش‌تری داشته و وزن حاصل از کلاه ایمنی، سر و گردن فرد را آزار نمی‌دهد. از این کلاه برای محافظت از سر در مقابل ضربه و فشارهای احتمالی در شغل‌هایی مانند کارهای خاص ساختمانی و تولیدی، تصفیه خانه‌ها، پالایشگاه‌ها، صنایع شیمیایی و به طور کلی مورادی که احتمال وارد شدن ضربات معمولی به سر وجود دارد، استفاده می‌گردد.

چنانچه که قصد داشته باشید، هر کدام از کلاس‌های کلاه ایمنی را برای فعالیت‌ کار خود در نظر گیرید، در ابتدا بهتر است میزان خطرات موجود در محیط کار را مورد بررسی قرار داده و آنگاه با مراجعه به بخش انواع کلاه ایمنی، برای انتخاب نوع کلاه مورد نظر خود اقدام نمایید.

طبقه بندی کلاه ایمنی بر اساس رنگ

همه شما انواع رنگ‌های مختلف در سطح کلاه‌های ایمنی را دیده‌اید؛ اما شاید متوجه علت آنها نشده و مفهوم خاصی را در آنها ندیده باشید. در این رابطه باید بگوییم که کلاه‌های ایمنی بنا به دلایل مشخصی در رنگ‌های مختلف طراحی می‌شوند. مثلاً بخشی از آن به علت تجزیه و جداسازی ارکان یک کارخانه و طبقه‌بندی آنهاست و یا اینکه رنگ خاصی را برای شغل خاصی مدنظر قرار داده‌اند. برای درک بهتر این موضوع به موارد زیر توجه کنید.

  1. رنگ سفید: این رنگ بیش‌تر به منظور استفاده مهندسین، مدیران پروژه و سوپروایزرها می‌باشد.
  2. رنگ آبی: از رنگ آبی برای استفاده مهندسین حوزه اپراتورهای فنی و برقکاری استفاده می‌شود. برای نمونه نجاران و تکنسین‌های فنی از اینگونه دسته‌ها هستند.
  3. رنگ قهوه‌ای: از رنگ قهوه‌ای به منظور استفاده در محیطی با شدت گرمایش بالا مورد استفاده می‌شود. افراد فعال در حوزه کار با برق مثل جوشکاری از نمونه‌های بارز آن هستند.
  4. رنگ سبز: از رنگ سبز برای استفاده کارکنان حوزه خدمات فنی و مسئولیت‌های ایمنی استفاده می‌شود؛ مثلاً مسئول کنترل رعایت ایمنی یکی از این افراد است.
  5. قرمز: این رنگ به طور ویژه به آتش نشانان اختصاص دارد و افراد حاضر در این شغل تنها کسانی هستند که به طور رسمی از این کلاه قرمز رنگ استفاده می‌کنند.
  6. رنگ زرد: این رنگ به طور خاص در فعالیت‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طوری که اگر دقت کرده باشید، همیشه کلاه ایمنی کارگران ساختمانی به رنگ زرد است. اگر به دنبال کلاه‌های مخصوص در موارد ساخت و ساز ساختمانی هستید، می‌توانید قیمت کلاه‌های لازم برای اینگونه موارد مثل قیمت کلاه ایمنی مهندسی را از طریق هترمن پیگیری و تهیه کنید.

نتیجه گیری

آشنایی شما با انواع کلاه ایمنی این فرصت را به شما می‌دهد تا در انتخاب بهترین کلاه ممکن در جهت استفاده کوشا باشید. یعنی هر چه اطلاعات شما در این زمینه بیشتر باشد، امکان تطبیق کلاه ایمنی با شغل و فعالیت مورد نظر بسیار راحت‌تر خواهد بود. در صورت وجود چنین چیزی، امنیت و ایمنی لازم به درستی فراهم خواهد شد. هترمن به عنوان یکی از برترین ارائه دهندگان کلاه ایمنی آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان می‌باشد که امکان مشاهده و انتخاب کلاه ایمنی توسط کاربران را فراهم نموده است.