آدرس جایگاه های سوخت LPG در رشت

آدرس جایگاه های سوخت LPG در رشت

امروزه با بالا رفتن قیمت بنزین بسیاری از خودو داران به فکر جایگزین کردن سوخت های دیگری برای مصرف خودرو هستند تا هزینه آنها کمتر شود. دوگانه سوز کردن خودرو با دو گاز lpg و cng روشی است که امروز بسیار باب شده است چرا که خودرو های دوگانه سوز از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه تر هستند. در این مطلب از سایت ورناپ به بررسی گاز ال پی جی، معایب و مزایا آن و لیست آدرس جایگاه های سوخت LPG در رشت می پردازیم.


گاز lpg چیست؟

گاز ال پی جی نوعی گاز مایع است که امروزه به عنوان سوخت برای اهداف مختلفی از جمله تامین انرژی و سوخت ماشین استفاده می شود. همچنین به عنوان گاز بوتان و پروپان نیز شناخته می شود، این محصول فرآوری مایعات گاز طبیعی و همچنین تصفیه روغن خام است.


lpg برای سوخت خودرو بهتر است یا cng؟

در ادامه دلایل و نکاتی را خواهیم گفت که شما متوجه می شوید برای مالک خودرویی که تمایل به دوگانه سوز کردن خودرو دارد، LPG (Autogas) بسیار جذاب تر و مفید تر از CNG است.

  • خودروهای پایه گازسوز آلایندگی کمتری نسبت به بنزین دارند و اصطلاحا سوخت پاک هستند.
  • خودرو با سوخت ال پی جی با یک مخزن پر می تواند 400 کیلومتر را طی کند در صورتی که خودرو با مخزن پر cng حداکثر می تواند 150 کیلومتر طی کند.
  • هزینه دوگانه سوز کردن خودرو cng  سه برابر گران تر از هزینه خودرو lpg است.
  • وزن مخازن سوخت سی ان جی بیش از 60 کیلوگرم است که در مقایسه وزرن مخازن ای پی جی یک پنجم آن است.
  • در خودرو گاز سور cng حتما باید با وجود بنزین در مخزن شروع به کار کند در صورتی که lpg به این ضرورت نیازی ندارد.
  • خودرو با سوخت سی ان جی شتاب کمتری دارد و در شیب ها و سربالایی ها به سوخت اولیه خود برمی گردد.
  • میزان آسیب و خوردگی که سوخت cng به خودرو میزند بسیار بیشتر از گاز lpg است.

خواندن این مقاله هم مفید است  راهنمای خرید ایزوگام

جایگاه سوخت lpg در رشت

آیا گاز مایع برای خودرو ضرر دارد؟

با توجه به اینکه اکثر جایگاه سوخت LPG در ایران استاندارد لازم را ندارند نصب غیر اصولی مخازن ال پی جی گاهی موجب آتش‌سوزی در تصادفات میشود. اما اگر استانداردهای لازم رعایت شود و کیفیت مخازن بالا باشد به هیچ وجه گاز خطرناکی نیست. در مورد خودروهای گازسوز توصیه میشود حتما خودرویی بخرید که در کارخونه گازسوز شده باشد و از هر نظر استاندارد باشد.

امنیت گاز LPG

میزان اشتعال گاز CNG بسیار کمتر از اشتعال گاز LPG است و در صورت نشتی اتفاقات حاصل از گاز سی ان جی بسیار کمتر از گاز ال پی جی هستند. از طرفی به دلیل این که سوخت گیری خودروهای ال پی جی عموما چندان استاندارد انجام نمی شود و با توجه به سنگینی و اشتعال پذیری بالا امنیت این گاز هنگام سوخت گیری بسیار پایین و خطرساز است.

معاینه فنی

نکته مهم اینکه معاینه فنی تنها برای گاز سی ان جی امکان پذیر است و به گازهای ال‌ پی ‌جی معاینه فنی داده نمی‌شود. و این یعنی اگر از گاز LPG استفاده نمایید هر بار که بخواهید معاینه فنی بگیرید باید آن را باز نموده و دوباره ببندید.


قیمت گاز ال پی جی برای ماشین

ال پی جی به دلیل اینکه تعداد جایگاه های آن بسیار کم است بیشتر توسط فروشندگان متفرقه عرضه می شود و همین مورد دلیلی شده تا نوسانات قیمتی بر گاز ال پی جی حاکم باشد. در حال حاضر قیمت هر لیتر گاز سی ان جی ۶۵۰ تومان و هر کیلوگرم گاز مایع به قیمت ۷۵۰ تا ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به مصرف کننده می‌رسد.


نکته مهم

اما باید به این نکته توجه کنید که میزان مساحت قابل پیمایش با هر یک لیتر گاز LPG حدود یک و نیم برابر بیشتر از گاز CNG است. پس در مجموع اگر بخواهید حساب کنید قیمت ال پی جی مقدار کمی به نسبت سی ‌ان‌ جی ارزان تر خواهد بود.


لیست آدرس جایگاه های سوخت LPG در رشت

1. پمپ گاز ال پی جی مقراضی

آدرس: استان گیلان، رشت، بلوار افتخاری، محله نخودچر، بعد از جمال الدین اسدآبادی / شماره تماس: 09119389700

2. ایستگاه گاز LPG (محله امام علی، رشت)

آدرس: گیلان، محله امام علی رشت و خیابان رشت – سنگر / شماره تماس: 09360488271

3. جایگاه سوخت ال پی جی

آدرس: رشت،کسبخ،جاده قدیم رشت / شماره تماس: 09360488271

4. پمپ گاز LPG

آدرس: رشت خیابان لاهیجان پاکت سازی / شماره تماس: 0939957997309386651359

5. جایگاه سوخت LPG

آدرس: گیلان، کمربندی رشت به انزلی شهر خمام بعد از پل هوای خمام نرسیده به ایران خودرو / شماره تماس: 09117651789